Προϋπόθεση συμμετοχής στο δεύτερο μέρος του τετραετούς προγράμματος αποτελεί η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου έτους και η άδεια άσκησης επαγγέλματος στον χώρο της ψυχικής υγείας. Στο δεύτερο μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος οι σπουδαστές/ριες συμμετέχουν ως εκπαιδευόμενοι θεραπευτές/τριες σε ζωντανές συνεδρίες με ζευγάρια και οικογένειες υπό άμεση επίβλεψη, ενώ εμβαθύνουν σε έννοιες, ιδέες και πρακτικές εφαρμογές της συστημικής σκέψης. Στόχος είναι η παροχή ολοκληρωμένης θεωρητικής και κλινικής κατάρτισης ώστε να μπορούν οι εκπαιδευόμενοι/ες με το πέρας της εκπαίδευσής τους να ασκήσουν τη συστημική ψυχοθεραπευτική πρακτική.
Η διάρκεια κάθε έτους στο δεύτερο μέρος του προγράμματος είναι 430 ώρες που κατανέμονται σε μια καθημερινή απόγευμα κάθε εβδομάδα, και ένα πρωινό Σαββάτου κάθε μήνα. Η συνολική διάρκεια και των τεσσάρων ετών είναι 1550 ώρες. Πιο συγκεκριμένα στο δεύτερο μέρος του προγράμματος παρέχεται:
Άμεση κλινική επίβλεψη
Η άμεση επίβλεψη αποτελεί την κατεξοχήν μέθοδο εκπαίδευσης στη συστημική οικογενειακή θεραπεία και είναι ένα από τα βασικά κριτήρια που θα πρέπει να πληρούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Εταιρεία για την Οικογενειακή Θεραπεία (EFTA). Στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους του Ινστιτούτου (μονόδρομος καθρέπτης, κλειστό κύκλωμα) οι συμμετέχοντες/ουσες επιβλέπονται σε ζωντανές συνεδρίες με άτομα, ζευγάρια και οικογένειες, με τους/τις ίδιους/ες ως θεραπευτές/τριες, αλλά και ως μέλη της θεραπευτικής ομάδας. Οι εκπαιδευόμενοι/ες εποπτεύονται από τουλάχιστον δύο επόπτες/ριες, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να γνωρίσουν και διαφορετικούς τρόπους δουλειάς κατά την άμεση κλινική επίβλεψη.
Έμμεση επίβλεψη
Με στόχο τη μετάβαση από την άμεσα εποπτευόμενη κλινική άσκηση στην αυτόνομη κλινική πρακτική, αλλά και τη σύνδεση με τα εργασιακά πλαίσια των εκπαιδευόμενων, στο πλαίσιο της έμμεσης επίβλεψης οι συμμετέχοντες/ουσες εποπτεύονται με βάση υλικό που φέρνουν από τον χώρο εργασίας τους. Κατά την έμμεση επίβλεψη, οι εκπαιδευόμενοι/ες εποπτεύονται από αρκετούς διαφορετικούς επόπτες και επόπτριες, ερχόμενοι έτσι σε επαφή με διαφορετικές προσεγγίσεις και μεθόδους εποπτείας.
Ομάδες προσωπικού αναστοχασμού
Σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος οι συμμετέχοντες/ουσες καλούνται να προσεγγίσουν τη θέση τους ως εκπαιδευόμενοι/ες θεραπευτές/ριες μέσα από αναστοχαστικές ομαδικές διαδικασίες με κύριο υλικό επεξεργασίας την ανάλυση των γενεογραμμάτων τους. Οι συμμετέχοντες/ουσες συζητούν και αναστοχάζονται ζητήματα από την προσωπική και οικογενειακή τους ιστορία με βάση τη σημασία και τη σύνδεσή τους με την τρέχουσα εκπαιδευτική και κλινική τους εμπειρία, ενώ επίσης εξετάζουν τους τρόπους με τους οποίους αλληλεπιδρούν και σχετίζονται με την ομάδα.
Θεωρητικά και κλινικά σεμινάρια
Οι εκπαιδευόμενοι/ες αναπτύσσουν τις θεωρητικές και πρακτικές τους δεξιότητες εμβαθύνοντας σε έννοιες και ιδέες από τη συστημική σκέψη, θεωρία και πρακτική. Επεξεργάζονται περαιτέρω έννοιες και δεξιότητες που συνάντησαν στο πρώτο έτος των σπουδών τους και παράλληλα έρχονται σε επαφή με νέες εξελίξεις στο πεδίο της συστημικής ψυχοθεραπείας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ινστιτούτου βασίζεται κυρίως στις ιδέες και τις εφαρμογές της σχολής του Μιλάνου και των μετεξελίξεών της, οι εκπαιδευόμενοι/ες έχουν ωστόσο τη δυνατότητα να γνωρίσουν και άλλες σημαντικές προσεγγίσεις στον χώρο της οικογενειακής θεραπείας. Τα σεμινάρια καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεωρητικών ρευμάτων και αντίστοιχων θεραπευτικών προσεγγίσεων, από τα πρώτα μοντέλα συστημικής οικογενειακής θεραπείας μέχρι και τις σύγχρονες εξελίξεις που εμπνέονται από το ρεύμα του κοινωνικού κονστρουξιονισμού, την αποδόμηση και τη διαλογική προσέγγιση στη γλώσσα. Σε όλο τον κύκλο των σεμιναρίων δίνεται έμφαση σε αλληλεπιδραστικές – συνεργατικές μεθόδους και τρόπους διδασκαλίας και μάθησης. Οι εκπαιδευόμενοι/ες καλούνται να συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία μάθησης, μέσα από παρουσιάσεις, συζήτηση κειμένων, συμμετοχή σε υπόδυση ρόλων κ.ά.